На допомогу вчителю

Методичні поради щодо підготовки вчителя до уроку
Всі педагоги, навіть найвищої кваліфікації, навчатимуть значно ефективніше, якщо належно плануватимуть заняття. Успіх групи чи особи залежить від того, наскільки добре підготовлено заняття.
План уроку описує дії та взаємини групи якихось людей. Він може бути ретельно і детально виписаний, а може бути просто проектом, що дає широкі можливості для імпровізації. В обох випадках план включає в себе пункти дій і пункти рефлексії, визначає час для діалогу й для вчительського монологу, породжує заангажованість та ентузіазм. Він починається зі сподівань та намірів. А закінчується завершенням та вирішенням.
Пропонуємо алгоритм підготовки до уроку:
1.     Думайте про наступні три запитання, коли ви плануватимете курс і кожний окремий урок
·        Чого я / вони хочемо досягти?
·        Що я / ви можемо зробити, аби цього досягти?
·        Як ми знатимемо, досягли ми цього чи ні?
2.     Думайте про учнів
·        Якими можуть бути їхні сподівання?
·        Якими можуть бути їхні почуття щодо себе, щодо предмета та ін.?
·        Які потреби / запити в них є?
·        Як можуть учні використовувати те, чого ви збираєтесь їх навчити?
3.     Думайте про себе
·        Які аспекти курсу хвилюють вас?
·        Які ваші сильні / слабкі сторони?
·        Що ви вважаєте найважливішим у навичках, яких слід набути?
4.     Виходьте з основних положень:
·        Бути глибоко ознайомленим із завданнями уроку.
·        Дотримуватись і застосовувати на практиці принципи навчання та вимоги навчальної програми.
·        Мати глибокі знання теоретичної і практичної частини матеріалу, який розглядатиметься.
5.     Сформулюйте цілі-завдання
·        «Про що» буде заняття (чого ви хочете навчити)?
·        «Навіщо» саме заняття (чому учні повинні це вивчати)?
·        «Де застосовуватиметься» матеріал (чого ви хочете, щоб учні навчились на вашому уроці)?
6.     Організуйте матеріал
·        Опрацюйте необхідну методичну та педагогічну літературу: так ви можете знайти нове для себе вирішення педагогічної задачі.
·        Організуйте матеріал у логічну послідовність залежно від типу і форми уроку, визначте етапи уроку.
·        Ось можливі способи організації матеріалу:
а)     від простого до складного (від відомого до невідомого);
б)    від конкретного до абстрактного (ситуаційної моделі);
в)     від загального до специфічного (деталізованого);
г)     в хронологічній (історичній) послідовності;
д)    в поетапному процесі;
е)     підхід, який спирається на проблему.
7.     Підберіть методи і прийоми для використання їх на уроці
·        Визначте, яка форма навчання буде головною.
·        Спробуйте змінювати ті прийоми, які ви застосовуєте, розширюючи діапазон своїх умінь.
·        Відберіть задачі і вправи, що сприятимуть засвоєнню необхідних знань і виробленню певних умінь.
8.     Сплануйте свій час
·        Обміркуйте, що робитимете на уроці ви й що робитимуть ваші учні.
·        Поміркуйте над тим, чи узгоджується ваш часовий розпорядок з кількістю матеріалу.
9.     Підготуйте ресурси
·        Вам, певне, необхідні допоміжні навчальні засоби, обладнання. Які саме?
·        Переконайтеся, що вони готові для використання.
·        Визначте їх місце в ході уроку.
10.            Вирішіть, як робити оцінку
·        Як і коли ви оціните досягнення учнів, результативність уроку, ваших власних дій?
11.            Сплануйте ситуацію «змішаного успіху»
·        Що ви робитимете з тими, хто швидше за інших засвоїть тему уроку або виробить навички?
а)     Продовжуватимете заняття;
б)    попросите допомогти іншим;
в)     забезпечите для них додаткові завдання, вправи.
12.            Сплануйте свої подальші дії
·        Продумайте, як закріпити вивчене і побудувати на ньому новий урок.
·        Обміркуйте, як переконатися, що знання засвоєні й можуть бути використані для нових цілей.
13.            Складіть план заняття, який:
·        допомагає підготуватись і служить вчителю пам'яткою;
·        гарантує відповідне охоплення матеріалу з тим, щоб жоден важливий момент чи дія не були пропущені.

Яким має бути сучасний урок
Справжній педагог ніколи не припиняє навчатися та самовдосконалюватися. З'являються нові способи підвищення ефективності уроків, нові технології навчання. Треба вміти реагувати на всілякі зміни в будь-якій сфері життя, так як учні на все реагують миттєво, від них не можна відставати.
Можна виділити наступні критерії оцінки ефективності і якості уроку:
  • засвоєння учнями певних знань;
  • розвиток загальнонавчальних умінь і навичок;
  • включеність учнів у навчальну діяльність;
  • розвиток в учнів пізнавальних процесів;
  • розвиток рефлексії і оціночної діяльності;
  • зв'язок навчального матеріалу з життєвим досвідом учнів;
  • індивідуалізація і диференціація завдань;
  • ступінь стомлюваності учнів під час навчальної діяльності;
  • позиція педагога у навчальному процесі (керівник, організатор пізнавальної діяльності, ігрової діяльності, керуючий груповою взаємодією);
  • характеристика діяльності учнів на уроці (інтерес, активність, розуміння матеріалу і його значення);
  • рівень підготовленості вчителя.
Народження будь-якого уроку починається з усвідомлення і правильного, чіткого визначення його кінцевої мети - чого учитель хоче досягти; потім встановлення засобів - що допоможе учителю в досягненні мети, а вже потім визначення способу - як учитель буде діяти, щоби мета була досягнута.

Підготувати і провести такий урок дуже непросто. Для цього треба і багато знати, і багато вміти, дуже хотіти, відповідально ставитися до своїх учительських обов'язків, а найбільше – вийти на новий рівень педагогічного мислення. Тому сучасний ефективний урок має безліч складових.


Яким має бути ефективний урок?


Справжній педагог ніколи не припиняє навчатися та самовдосконалюватися. З'являються нові способи підвищення ефективності уроків, нові технології навчання. Треба вміти реагувати на всілякі зміни в будь-якій сфері життя, так як учні на все реагують миттєво, від них не можна відставати.
Можна виділити наступні критерії оцінки ефективності і якості уроку:
  • засвоєння учнями певних знань;
  • розвиток загальнонавчальних умінь і навичок;
  • включеність учнів у навчальну діяльність;
  • розвиток в учнів пізнавальних процесів;
  • розвиток рефлексії і оціночної діяльності;
  • зв'язок навчального матеріалу з життєвим досвідом учнів;
  • індивідуалізація і диференціація завдань;
  • ступінь стомлюваності учнів під час навчальної діяльності;
  • позиція педагога у навчальному процесі (керівник, організатор пізнавальної діяльності, ігрової діяльності, керуючий груповою взаємодією);
  • характеристика діяльності учнів на уроці (інтерес, активність, розуміння матеріалу і його значення);
  • рівень підготовленості вчителя.
Народження будь-якого уроку починається з усвідомлення і правильного, чіткого визначення його кінцевої мети - чого учитель хоче досягти; потім встановлення засобів - що допоможе учителю в досягненні мети, а вже потім визначення способу - як учитель буде діяти, щоби мета була досягнута.
Підготувати і провести такий урок дуже непросто. Для цього треба і багато знати, і багато вміти, дуже хотіти, відповідально ставитися до своїх учительських обов'язків, а найбільше – вийти на новий рівень педагогічного мислення. Тому сучасний ефективний урок має безліч складових.
Сучасний урок, його складові:
1. Організаційний аспект.
1.1 Ступінь організаційної підготовленості учнів до уроку;
1.2 включення учнів до роботи на уроці;
1.3 раціональне використання часу уроку; відповідність часу, відведеного на різні види й форми роботи, нормативним вимогам;
1.4 виконання санітарно-гігієнічних норм уроку, правил техніки безпеки, охорони праці;
1.5 ступінь забезпечення уроку наочними приладами, технічними засобами навчання, ефективність їх використання;
1.6 ведення документації учителем;
1.7 організаційна завершеність уроку, запис домашніх завдань (об'єм, ступінь складності, диференціація, коментар).
2. Методично-дидактичний аспект
2. 1 Постановка цілей та завдань уроку;
2.2 дотримання дидактичних принципів (науковості, наочності, міцності, доступності та ін.).
2.3 використання різних форм, засобів і методів навчання;
2.4 активізація пізнавальної діяльності учнів;
2.5 відповідність ходу й результату уроку вимогам, що пред'являються до уроку, загальній дидактичній меті;
2.6 забезпечення високого рівня пізнавальної активності учнів;
2.7 реалізація принципів диференціації та індивідуалізації на уроці;
2.8 діяльність учителя і учнів в основних структурних компонентах уроку;
2.9 оптимальність поєднання методів і форм перевірки знань учнів;
2.10 види та місце самостійної роботи учнів на різних етапах уроку;
2.11 керівна роль учителя в процесі роботи учнів.
3. Психологічний аспект.
3.1 Рівень психологічної взаємодії учителя й учнів, ступінь впливу учителя;
3.2 ступінь відповідності змісту й структури уроку принципам розвиваючого навчання;
3.3 врахування вікових особливостей учнів;
3.4 виконання психологічних та гігієнічних вимог до організації уроку;
3.5 ступінь активності учнів.
4. Виховний аспект.
4.1 Вивчення ступеню та прийомів виховного впливу уроку на учнів;
4.2 ступінь естетичного впливу уроку на учнів;
4.3 рівень культури праці, організованості, дисциплінованості учнів, стиль відносин один до одного та до учителя.
Ефективний урок повинен бути зорієнтованим на створення ситуації успіху учасників уроку, тому що сучасний урок сьогодні –це активна (самостійна) діяльність. Ефективний урок формує в його учасників креативність, комунікабельність, різного роду компетентності, коли учасники уроку максимально розкривають свої здібності, толерантні один до одного.



Немає коментарів:

Дописати коментар